Hovedsponsor

Spinnin-wheel Askim

MC-Huset Nydal

Europatur, 4.-17. juli 2010

Årets ferietur startet ”som vanlig” søndag 4. juli med DFDS til København. Sjåføren hadde da hatt ett døgns hvile etter årets ”Til topps”-tur. Audhild og Odd var hyggelig reisefølge også denne gang.

Col de la Bonette

Temaet for årets tur var fjellpass, noe som vi til gangs opplevde: Col du Galibier (2701 m), Col de Montgenèvre to ganger (1854 m), Col d’Izoard (2360 m), Col de Vars (2109 m), Col de la Bonette (2802 m), Passo del Majola (1815 m), Passo Bernina (2328 m), Passo del Stelvio (2757 m), pluss noen mindre fjelloverganger.

Etter landgang København, la vi i veg på motorveien sørover mot Rødby. Etappen ble avbrutt av et ”pinlig” stopp etter ca 8 mils kjøring på Skjelland – det er langt mellom bensinstasjonene på de kanter! Rescue-team (Odd) ble sendt ut, og kom tilbake med nødvendig fludium. Fergeturen fra Rødby til Puttgarten er et fint avbrekk. Det er imidlertid planlagt en kjempelang bru over Fehmarn-sundet.

Venter på forskyninger

GPS’n fungerte fint gjennom Hamburg – Altona jernbanestasjon ble funnet i første forsøk! Litt lang ventetid i Hamburg (i regnvær) før ombordlasting ca. kl 1930. Vi hadde bestilt sovelugarer ved siden av hverandre – praktisk og sosialt!

Ankomst Lörrach neste morgen, pent vær og alle opplagt til første ”ordentlige” etappe til Pont-de-Vaux i Burgund. Avbrekk underveis med sightseeing og lunch i Beaune før ankomst til hotell/restaurant Les Platanes. Et flott sted med god mat og vin. Vi valgte froskelår, Poulet-de-Bresse og rikelig med Burgundvin. Nydelig!

Turen videre gikk med litt ”pussige” veivalg fra GPS’n – variasjon mellom krokete, opp- og ned veier og motorveier.

Vi tok en avstikker til Bardonecchia, hvor gamle minner trengte seg på, senest fra 2006 da Gro og Odd kjørte til topps på Sommeiller (3002 m). Hotell Sommeiller er betydelig oppgradert siden den gang – men verten Francesco var de samme!

Deretter gikk turen til Provence hvor vi avsluttet vårt opphold i Frankrike - med overnatting i Levens. Hårnålene opp til denne lille byen var verre enn noen fjellpass! Her ble det nok en gang en bedre middag, som vil bli husket i lange tider fremover. Den auberginterrinen til forrett var bare helt utsøkt!

Monaco

Neste dag la vi i vei retning Nice, hvor vi koplet oss inn på motorveien til Ventemiglia. Middelhavet ble beskuet på avstand fra en rasteplass ovenfor Monaco. Deretter videre gjennom vinmarkene i Piemonte til den trivelige byen Alba. Her gikk vi på byen og inntok en bedre middag på et sted anbefalt av Helge Hagerup. Audhild hadde forberedt seg!

Dagen etter valgte vi en ren transportetappe over Po-sletten, forbi Comosjøen til Chiavenna. Rismarkene på Po-sletten er enorme! Varmen var intens - mellom 30 og 35 grader. Hotell San Lorenzo i Chiavenna er utmerket for motorsyklister! Deretter kom den store styrkeprøven – over Passo del Stelvio! Et godt råd: Ikke kjør over Stelvio på søndag. Syklister, busser, biler og ikke minst hissige italienske motorsyklister laget et sant kaos.

Stelvio

Etter opplevelsen på Stelvio ble det en dag med fullstendig avslapning i St Anton – noen av fjellheisene går også om sommeren. Vi testet en av dem. Det var deilig å kunne ta seg en kald pils akkurat klokken fem på elleve. Klokken var faktisk det denne gangen – ikke Ole Brum prat nå.

For første gang kjørte vi motorsykkel gjennom hele Tyskland tilbake til Kiel. Tidligere år har vi tatt tog også på returen. Etter overnatting i den gamle romantiske byen Rothenburg ob der Tauber, valgte vi en noe østlig rute. Pössneck ligger i det gamle Øst-Tyskland og Audhild og Odd hadde tidligere oppdaget en ærverdig villa i utkanten, Villa Altenburg, hvor vi spiste og overnattet. I fantasien så vi for oss tidligere gjester, først noen med lærstøvler og deretter partikamerater på rekonvalesens!

Wittingen

Tysklandsoppholdet ble avsluttet i Wittingen, en liten by i ukanten av Lüneburger Heide. Etter først å bli nesten overfalt av en svært beruset (full!) sønn av en hotelleier, rømte vi til Hotel Nähre – noe som viste seg å være svært hyggelig. Dette er korteste vei til Kiel, hvor Gøteborg-fergen tar imot motorsyklister lenge før avgang – svært praktisk i varmen!

Siste etappe Gøteborg – Ski/Drammen startet med kraftig regnvær, men etter hvert klarnet det opp. Egentlig var det deilig å småfryse litt igjen, resten av turen holdt på å renne bort i varme.

PS! Dersom noen trodde at vi ikke var innom en BMW-butikk, tro om igjen. I Wolfsburg finnes en sådan!

Sporlogg

Du finner flere bilder turen i albumet.